Na de voorbereidende lerarenopleiding (VL) ben ik begonnen met de Technische lerarenopleiding Informatica. Omdat ik twee opleidingen tegelijk heb gedaan (Associate Degree en de Bachelor), heb ik alle modules van de opleiding op mijn website als volgt gesplitst;

  •  Propedeutische fase is voor het Associate Degree (AD) en Bachelor (BC) gelijk
  •  Tweede leerjaar BC is gelijk aan het AD (wel heeft het AD een apart afstudeertraject)
  •  Bachelor leerjaar drie, vier en afstudeerfase zijn op één pagina opgenomen

Afstudeertraject

Voor afronden van mijn Associate Degree heb ik diverse opdrachten gemaakt. Dit heb ik in de vorm van een afstudeerwerkboek vorm gegeven. Ook heb ik mijn eigen ontwikkelingslijn op schrift gezet. Laatste onderdeel was mijn eindpresentatie. Alle onderdelen plus beoordeling zijn hieronder op de diverse tabbladen te vinden. Met het voltooien van deze module heb ik mij (verder) ontwikkeld in de diverse competentie indicatoren. Deze zijn per opdracht vermeld. In het afstudeerwerkboek staan diverse links naar video's en PDF's. Deze verwijzingen zijn in het tabblad "Video + PDF" hieronder rechtstreeks te benaderen.

Video behorend bij 5/6.2, Handelingsgericht werken pagina 20


Video behorend bij 5/6.4, Hulpmiddelen pagina 26


Video behorend bij 5/6.5, Onderwijs uitvoeren pagina 31


Video's behorend bij 5/6.5, Onderwijs uitvoeren pagina 37




Video behorend bij 5/6.5, Onderwijs uitvoeren pagina 44


Video's behorend bij 5/6.5, Onderwijs uitvoeren pagina 47




Video behorend bij 5/6.6, De vijf rolen van de docent pagina 57



Mijn eindpresentatie en hulpmiddel zijn hieronder te bekijken.



bs5

Differentiëren

Met het afronden van deze onderwijseenheid heb ik mij ontwikkeld in de volgende onderdelen:

  •  De principes van breinleren noemen en uitleggen.
  •  gedifferentieerde lessen voor heterogene doelgroepen ontwerpen en uitvoeren voor onderwerpen uit de eigen technische kennisbasis.
  •  uitleggen wat wordt verstaan met meervoudige intelligentie, leervoorkeuren en denkgewoonten en leerstijlen van Kolb, en kan daarbij ideeën geven om hierop te differentiëren in zijn/haar lessen.
  •  reflecteren op de manier waarop ik daadwerkelijk differentieer in mijn lessen.


    • Deze onderwijseenheid heeft betrekking op;


      •  breinleren
      •  ontwerpen en uitvoeren van gedifferentieerde lessen - v.w.b. tempo, niveau, interesse, leerstijl, leervoorkeur, denkgewoonte, meervoudige intelligentie - voor diverse doelgroepen;



      Competentieontwikkeling
      Met het voltooien van deze module heb ik mij (verder) ontwikkeld in de volgende competenties op C niveau.
      1. Interpersoonlijk: 1.2 - 1.3 - 1.5 - 1.6 - 1.9
      2. Pedagogisch: 2.2 - 2.10
      3. Didactisch: 3.3 - 3.5 - 3.7 - 3.9 - 3.12 - 3.14 - 3.17 - 3.20
      4. Organisatorisch:
      5. Samenwerking met collega's:
      6. Samenwerking met omgeving:
      7. Reflectie en ontwikkeling: 7.1 - 7.3 - 7.4 - 7.6 - 7.8 - 7.9

bs5 bs5 bs5 bs5

Kleurrijke school

Deze onderwijseenheid heeft betrekking op: technische ontwikkelingen en innovaties, technische arbeidsmarkt en het technisch (beroeps)onderwijs, multiculturaliteit, (digitale) leermiddelen, veilige leeromgeving, (her) inrichting vmbo curriculum, techniek en samenleving, technische concepten, omgaan met verschillen.


Met afronding van deze onderwijseenheid kan ik;

  •  Inzicht hebben in nieuwe ontwikkelingen op het terrein van (digitale) leermiddelen en ict¬-gebruik en kan hierin bewust keuzes maken.
  •  Doelen kennen en inhouden van techniek in de onderwijspraktijk en maak dit overdraagbaar aan leerlingen.
  •  Heb kennis van pre- en misconcepten bij jongeren en kan deze beschrijven.
  •  Heb kennis van de kenmerkende verschillen tussen vmbo en mbo.
  •  Neem kennis van lokaalinrichting en de leeromgeving en de daarbij behorende veiligheidseisen.
  •  Heb inzicht in de aanpak van multiculturele groepen met een brede verscheidenheid aan individuele verschillen

Deze onderwijseenheid heeft betrekking op;


  •  Technische ontwikkelingen en innovaties
  •  Technische arbeidsmarkt en het technisch (beroeps)onderwijs
  •  Multiculturaliteit, (digitale) leermiddelen
  •  Veilige leeromgeving, (her) inrichting vmbo curriculum
  •  Techniek en samenleving, technische concepten
  •  Omgaan met verschillen



Competentieontwikkeling
Met het voltooien van deze module heb ik mij (verder) ontwikkeld in de volgende competenties.
  1. Interpersoonlijk:
  2. Pedagogisch: 2.2 - 2.9 - 2.10 - 2.11 - 2.12 - 2.13
  3. Didactisch:
  4. Organisatorisch: 4.1 - 4.5 - 4.6 - 4.7 - 4.9
  5. Samenwerking met collega's:
  6. Samenwerking met omgeving:
  7. Reflectie en ontwikkeling: Alle indicatoren

bs5

Leerwerkplan

Met het afronden van deze onderwijseenheid heb ik mij ontwikkeld in de volgende onderdelen:

  • • Een persoonlijk ontwikkelingsplan opgestellen met leerdoelen voor het tweede leerjaar met duidelijke vertaalslag naar de SBL competenties;
  • • Een overzicht (tijdpad en activiteiten) over de opbouw van het tweede leerjaar;
  • • • een eerste invulling (beschrijving en bewijsmateriaal) van het persoonlijk deel en het opleidingsdeel van het beoordelingsportfolio einde jaar 2 formuleren

Deze onderwijseenheid heeft betrekking op;
  •  De stappen van ontwikkelportfolio naar beoordelingsportfolio;
  •  Uitbreiden van de werkervaring (stage);
  •  Verdieping m.b.t. reflectievaardigheden;
  •  Verdieping m.b.t. onderzoeksvaardigheden w.o. enquete opstellen en resulaten verslag maken.

Competentieontwikkeling
Met het voltooien van deze module heb ik mij (verder) ontwikkeld in de volgende competenties.
  1. Interpersoonlijk: Deze is te vinden bij; AD → Afstudeertraject
  2. Pedagogisch: Deze is te vinden bij; AD → Afstudeertraject
  3. Didactisch: Deze is te vinden bij; AD → Afstudeertraject
  4. Organisatorisch: Deze is te vinden bij; AD → Afstudeertraject
  5. Samenwerking met collega's: Deze is te vinden bij; AD → Afstudeertraject
  6. Samenwerking met omgeving: Deze is te vinden bij; AD → Afstudeertraject
  7. Reflectie en ontwikkeling: Deze is te vinden bij; AD → Afstudeertraject

Deze module valt onder stage en heb ik afgewerkt door het afstudeertraject van het AD.
Mijn POP, competentieontwikkeling, Stagebeoordeling, en verdere verslaggeving is te vinden bij het onderdeel AD → Afstudeertraject

bs5

Object Oriented Programming

Met het afronden van deze onderwijseenheid heb ik mij ontwikkeld in de volgende onderdelen:

  •  Kennis van objectprogrammeren.
  •  Kent de rol en het toepassingsgebied van de programmeertaal Java binnen de programmeeromgeving Greenfoot en Eclipse
  •  Eenvoudige programma's maken in de omgeving Greenfoot en de omgeving eclipse (Java)

Deze onderwijseenheid heeft betrekking op;


  •  Java ontwikkelomgeving
  •  Objecten en klassen
  •  Attributen, constructor, methods
  •  Keuzes en herhalingen
  •  Event handling
  •  Arrays en List
  •  Overerving en polymorfie
  •  Gebruikersinterface, lay-outmanager
  •  Exception handling
  •  Timers en threads
  •  Streams

Competentieontwikkeling
Met het voltooien van deze module heb ik mij (verder) ontwikkeld in de volgende competenties op C niveau.

  1. Interpersoonlijk: 1.2 - 1.4 - 1.5 - 1.7 - 1.8 - 1.9 - 1.10
  2. Pedagogisch: 2.4 - 2.5 - 2.10 - 2.13
  3. Didactisch: 3.7 - 3.10 - 3.17 - 3.18 - 3.20 - 3.21
  4. Organisatorisch: 4.1 - 4.2 - 4.4 - 4.5 - 4.6
  5. Samenwerking met collega's: 5.2 - 5.3 - 5.6 - 5.7
  6. Samenwerking met omgeving: 6.2 - 6.7
  7. Reflectie en ontwikkeling: Alle indicatoren

bs5

bs5

bs5

Onderzoeksrapportage

Met het afronden van deze onderwijseenheid heb ik mij ontwikkeld in de volgende onderdelen:

  •  Een digitale vragenlijst ontwikkelen, uitvoeren en verwerken;
  •  De resultaten en conclusies rapporteren in een onderzoeksverslag.

Deze onderwijseenheid heeft betrekking op;


  •  Het opzetten van een digitale vragenlijst
  •  Het analyseren van onderzoeksgegevens
  •  Het presenteren van onderzoeksresultaten en conclusies in de vorm van een verslag

Competentieontwikkeling
Met het voltooien van deze module heb ik mij (verder) ontwikkeld in de volgende competenties op C niveau.
  1. Interpersoonlijk: Alle indicatoren
  2. Pedagogisch: 2.1 - 2.3 - 2.6 - 2.7 - 2.8 -2.9 - 2.10 - 2.13
  3. Didactisch: 3.8 - 3.9 - 3.12 - 3.13 - 3.15 - 3.21
  4. Organisatorisch: 4.2 - 4.4 - 4.5 - 4.7 - 4.8
  5. Samenwerking met collega's: 5.1 - 5.2 - 5.4 - 5.6 - 5.7
  6. Samenwerking met omgeving:6.1 - 6.3 - 6.4
  7. Reflectie en ontwikkeling: Alle indicatoren

bs5

Passend Onderwijs

Met afronding van deze onderwijseenheid kan ik;

  •  Een leeromgeving ontwerpen voor een groep en daarbij rekeninghouden met de sociale relaties, de groepsdynamica en het groepsklimaat.
  •  Een leeromgeving ontwerpen voor een leerling met een specifieke hulpvraag.
  •  De opzet van de leeromgeving verantwoorden vanuit de bijpassende theorie en de voorwaarden van Passend Onderwijs.

Deze onderwijseenheid heeft betrekking op;

Een (krachtige) leeromgeving voor passend onderwijs gericht op de klas als geheel en het individu met een specifieke hulpvraag.
  •  Passend onderwijs
  •  Sociogrammen
  •  Leerling met een specifieke hulpvraag
  •  Klassenmanagement in gedifferentieerde leeromgeving
  •  Omgaan met groepen/groepsdynamiek


Competentieontwikkeling
Met het voltooien van deze module heb ik mij (verder) ontwikkeld in de volgende competenties op C niveau.
  1. Interpersoonlijk: 1.1 - 1.2 - 1.3 - 1.4 - 1.5 - 1.8 - 1.9
  2. Pedagogisch: 2.1 - 2.2 - 2.7 - 2.8 - 2.9 - 2.10 - 2.11
  3. Didactisch: 3.2 - 3.3 - 3.10 - 3.11 - 3.12 - 3.14 - 3.17 - 3.18 - 3.20 - 3.21
  4. Organisatorisch:
  5. Samenwerking met collega's:
  6. Samenwerking met omgeving:
  7. Reflectie en ontwikkeling: 7.2 - 7.4 - 7.7 - 7.8 - 7.10 - 7.11

Video behorend bij pagina 24 van het verslag




bs5

Procesevaluatie

Met afronding van deze onderwijseenheid kan ik;>

  •  Beoordelingsinstrumenten ontwikkelen en inzetten voor de evaluatie van groepsprocessen en groepsproducten
  •  Beoordelingsinstrumenten analyseren voor wat betreft validiteit, betrouwbaarheid en transparantie en deze instrumenten zo nodig bijstellen;
  •  Beoordelingsresultaten verwerken en naar aanleiding hiervan gerichte studieadviezen formuleren.

Deze onderwijseenheid heeft betrekking op;


  •  Toetstheorie: begrippenkader, toetsingsproces
  •  Ontwikkelen van toetsen en beoordelingsinstrumenten voor cognitieve, psychomotorische en houdingsdoelen;
  •  Begrippen: beoordelingsmethodes (criteria, rubric en weging);
  •  Gevolgen van en vervolg na een product- en procesevaluatie;

Competentieontwikkeling
Met het voltooien van deze module heb ik mij (verder) ontwikkeld in de volgende competenties op C niveau.
  1. Interpersoonlijk:
  2. Pedagogisch:
  3. Didactisch: 3.5 - 3.8 - 3.10 - 3.13 - 3.20 - 3.21
  4. Organisatorisch: 4.2 - 4.3 - 4.4 - 4.8 - 4.9
  5. Samenwerking met collega's:
  6. Samenwerking met omgeving:
  7. Reflectie en ontwikkeling: 7.2 - 7.3 - 7.4 - 7.8 - 7.10

bs5

Robotica

Met afronding van deze onderwijseenheid kan ik;

  •  samenwerken in een project met medestudenten
  •  een ontwerp van een product maken met de beperkingen en eisen die daarbij gelden
  •  het ontwerp realiseren met methoden en technieken zoals eerder in de opleiding aan bod kwamen
  •  resultaten van andere groepen studenten beoordelen volgens een gestandaardiseerde methode

Deze onderwijseenheid heeft betrekking op;


  •  Vakdidactiek - een opdracht te maken gekoppeld met het onderwerp in didactiek,
  •  Vakonderwerpen - Opzetten, bewaken en uitvoeren van een projectplan
  •  Analyseren en beschrijven van technische en niet-technische functies
  •  Bepalen van ontwerpcriteria
  •  Ontwikkelen van concepten
  •  Maken van ontwerpkeuzes
  •  Maken van eenvoudige modellen en prototypen
  •  Verslagleggen van het ontwerpproces


Competentieontwikkeling
Met het voltooien van deze module heb ik mij (verder) ontwikkeld in de volgende competenties.
  1. Interpersoonlijk:
  2. Pedagogisch:
  3. Didactisch:
  4. Organisatorisch: Alle indicatoren
  5. Samenwerking met collega's:
  6. Samenwerking met omgeving:
  7. Reflectie en ontwikkeling: Alle indicatoren

Testen van de servomotor


Testen van een rechte lijn


Centrering testen


Eerste letter testen


Sensoren testen


Eerste woord testen

bs5

Security, Privacy, Ethics

Met afronding van deze onderwijseenheid kan ik;

  •  Relevante informatie met betrekking tot privacy, security en ethiek opzoeken, selecteren en ordenen op basis van vooraf opgestelde voorwaarden
  •  Een analyse toepassen op de sterke en zwakke punten van security maatregelen en security beleid
  •  Een analyse toepassen op mogelijke privacy bedreigende situaties
  •  Gevonden informatie op het gebied van security, privacy en ethiek presenteren aan de medestudenten in een daarvoor geschikte vorm
  •  Mijn eigen ethische standpunten beschrijven met betrekking tot het omgaan met geautomatiseerde systemen in openbare netwerken
  •  Op basis van het verzamelde materiaal een geschikte toetsvorm ontwikkelen waarbij het eindproduct wordt getoetst (leerjaar 1), of een toetsvorm ontwikkelen waarbij het doorlopen proces wordt getoetst (leerjaar 2).

Deze onderwijseenheid heeft betrekking op;

  •  Security
  •  Netwerk security
  •  Applicatie security
  •  Virussen, botnets
  •  Security Tools
  •  Maken van ontwerpkeuzes
  •  Netwerk protocollen
  •  Devices
  •  Certificaten (door zelf ingebrachte thema's)
  •  Privacy
  •  Encryptie
  •  Codering
  •  Protocollen
  •  Authenticatie (door zelf ingebrachte thema's)
  •  Ethiek
  •  Awareness
  •  Hacking
  •  Kopieren
  •  Sharing
  •  Beleid (door zelf ingebrachte thema's)

Competentieontwikkeling
Met het voltooien van deze module heb ik mij (verder) ontwikkeld in de volgende competenties op C niveau.
  1. Interpersoonlijk:
  2. Pedagogisch:
  3. Didactisch:
  4. Organisatorisch: 4.1 - 4.2 - 4.4 - 4.5 - 4.6 - 4.8
  5. Samenwerking met collega's: 5.2 - 5.3 - 5.4 - 5.7
  6. Samenwerking met omgeving: 6.1 - 6.2 - 6.4 - 6.5 - 6.7
  7. Reflectie en ontwikkeling: 7.2 - 7.4 - 7.7 - 7.9 - 7.10

Video eindpresentatie


Video eindpresentatie

bs5

Server infrastructuur

Met afronding van deze onderwijseenheid kan ik;

  •  een Microsoft Server 2012 platform inrichten en beheren
  •  een volledige forest/domeinstructuur inrichten
  •  een Microsoft Hyper-V omgeving inrichten
  •  een Microsoft Active Directory beheren
  •  security waarborgen via Group Policies en Application Restriction
  •  security waarborgen door een Windows Firewall in te richten tot het uitvoeren van Server Management
  •  een DNS omgeving inrichten
  •  een multiplatform serverinfrastructuur inrichten

Deze onderwijseenheid heeft betrekking op;

  •  Active Directory opbouwen in Server 2012
  •  forest, site, domain
  •  Applicatie security
  •  users beheren
  •  groepen beheren
  •  computers beheren
  •  policies
  •  domein uitbreiden
  •  security
  •  authenticatie
  •  IPv4 implementeren
  •  IPv6 implementeren
  •  DNS inrichten
  •  beheer van Domain Controllers
  •  DHCP
  •  lokale opslag beheren
  •  file en print services implementeren
  •  server virtualisatie met Hyper-V

Competentieontwikkeling
Met het voltooien van deze module heb ik mij (verder) ontwikkeld in de volgende competenties op C niveau.
  1. Interpersoonlijk:
  2. Pedagogisch:
  3. Didactisch: 3.2 - 3.3 - 3.4 - 3.7 - 3.8 - 3.9 - 3.10 - 3.11 - 3.14 - 3.20
  4. Organisatorisch: 4.2 - 4.4 - 4.6 - 4.9
  5. Samenwerking met collega's: 5.1 - 5.2 - 5.4 - 5.7
  6. Samenwerking met omgeving: 6.2 - 6.4 - 6.6 - 6.7
  7. Reflectie en ontwikkeling: 7.2 - 7.4 - 7.7 - 7.8 - 7.10

bs5
bs5

bs5