Na de voorbereidende lerarenopleiding (VL) ben ik begonnen met de Technische lerarenopleiding Informatica. Omdat ik twee opleidingen tegelijk heb gedaan (Associate Degree en de Bachelor), heb ik alle modules van de opleiding op mijn website als volgt gesplitst;

  •  Propedeutische fase is voor het Associate Degree (AD) en Bachelor (BC) gelijk
  •  Tweede leerjaar BC is gelijk aan het AD (wel heeft het AD een apart afstudeertraject)
  •  Bachelor leerjaar drie, vier en afstudeerfase zijn op één pagina opgenomen

Curriculumontwerp

Door het behalen van mijn Pedagogisch Didactisch Diploma heb ik voor deze module vrijstelling ontvangen. Wel was vanuit de module "Netwerken 1", een vakdidactische opdracht gekoppeld. Dit hield in dat ik een leskist moest ontwerpen. Voor de vakdidactische opdracht heb ik samen met een collega-student een leskist ontworpen.Deze is op de tabbladen hieronder te zien.

  1. Interpersoonlijk: B1.2 - C1.9 - C1.10
  2. Pedagogisch: B2.2 - B2.3 - B2.5 - C2.12
  3. Didactisch: C3.1 - B3.2 - B3.3 - B3.5 - B3.6 - C3.7 - C3.8 - B3.9 - C3.10 - C3.11 - B3.12 - C3.17 - C3.18 - C3.19 - C3.20 - B3.21
  4. Organisatorisch: B4.1 - B4.3 - C4.4 - B4.5 - B4.6.
  5. Samenwerking met collega's: B5.1 - B5.2 - B5.3 - C5.4 - B5.7
  6. Samenwerking met omgeving:
  7. Reflectie en ontwikkeling: C7.4

Het maken van een curriculum bestaande uit een 10-tal activiteiten die één of meerdere onderwerpen behandelen uit de module Networking Essentials van CCNA1.
Hierin dient ten minste 1 kennisclip per persoon te worden opgenomen. Na overleg zijn we tot de volgende ideeën gekomen die we in de komende weken verder willen gaan uitwerken.

  1. Kennisclip over binair ‘rekenen’. Wat is de link van het decimale getal 255 met het binaire talstelsel. Als voorbeeld zal worden uitgelegd hoe een klasse C adres 192.168.0.1 werkt met een subnetmask van 255.255.255.0 en hoeveel mogelijke waarde een bit heeft. Aansluitend daarop ook hoeveel mogelijke waarden de combinatie van 8 bits heeft (256).
    Actie: Tymen
  2. Kennisclip met Packettracer. Middels pakkettracer uitleg over een ‘eenvoudig’ thuisnetwerk, eveneens gebaseerd op een klasse C netwerk.
    Actie: Gerald
  3. Kennisclip over supernetten en subnetten. Heel kort aangeven waarom je zou willen supernetten (meer hosts dan in een klasse C netwerk zitten) en daarna waarom je een klasse C netwerk nog verder op zou willen delen en hoe je dat dan doet.
    Actie: Tymen
  4. Lesbrief over de relatie tussen het OSI model en het TCP/IP model.
    Actie: Gerald
  5. Activiteit waarin de film Warriors of the Net centraal staat. Vorm nog niet concreet.
    Actie: Gerald / Tymen
  6. Lesbrief voor deelnemers: Ga op zoek naar de Magic Number (alternatieve uitleg om te kunnen subnetten). Maak een samenvatting van wat je hebt gevonden op het internet en beperk je verslag tot 1 A4-tje.
    Actie: Tymen
  7. Lesactiviteit: protocollen poker/kwartet. Ontwikkelen van een spel met speelkaarten met daarop de diverse protocollen. De deelnemers dienen kaarten te verzamelen (kwartetten) of tegen elkaar op te bieden (poker) om op die wijze de prioriteit binnen het OSI model te kunnen vaststellen. De leerlingen dienen zelf uit te zoeken welke speelkaarten de hoogste waarde hebben. In een ideaal situatie die spel ook daadwerkelijk maken.
    Actie: Tymen
  8. Lesactiviteit over welke kabel en bijbehorende stekker je gebruikt voor welk type connectie. Onderzoeken welke type kabelverbindingen er zijn en waarvoor je elke kabel gebruikt. Actie: Gerald
  9. Lesactiviteit de commandpromt/CI/CLI.  Onderzoeken hoe het werkt. Waar je het bij verschillende besturingssystemen en apparaten kan vinden en welke veel voorkomende commando’s zijn er? Actie: Gerald
  10. Lesbrief: Uitleg over de algemene werking van packetTracer. Actie: Gerald / Tymen

Voor deze leskist heb ik een de volgende lesvoorbereiding gemaakt.

bs5 bs5 bs5

bs5

bs5 bs5 bs5 bs5


Deze moet nog toegevoegd worden

--

De Presentatie

div class="accordion-body">
bs5


Deze moet nog toiegevoegd worden



Lesvoorbereiding



Presentatie


Lesvoorbereiding


Wilt u de toets zelf hebben, neem dan contact met mij op.

bs5
bs5

Hardware Architectuur en besturingssystemen

Dit is een theoretische module. Hiervoor heb ik de inhoud van het boek mij machtig moeten maken en zijn er twee tentamens geweest.


Binnen de vakdidactische opdracht worden de (onderwijskundige) beroepsmodule en de (technische) vakmodule(s) met elkaar geïntegreerd. Dit gebeurt doordat vanuit de vakinhoud een bijpassend onderwerp/onderdeel wordt gekozen die wordt gekoppeld aan de inhoud van de beroepsmodule.

Deze vakdidactische opdracht is te vinden bij het onderdeel "Presenteren"

bs5

Linux - Embedded Systems

Tijdens leerjaar 1 heb ik twee periodes Linux gevolgd. Hiervoor heb ik gebruik gemaakt van het boek, "Linux Deel 1- Systeembeheer". Periode 1 is afgetoetst middels een praktijkconfiguratie in tentamensetting op Windesheim. Periode twee stond volledig in het teken van het bouwen van een eigen server. Het type server mocht wij zelf kiezen. Ik heb gekozen voor een fileserver. De uitwerking hiervan kan je hieronder lezen.


Competentieontwikkeling
Met het voltooien van deze module heb ik mij (verder) ontwikkeld in de volgende competenties.
  1. Interpersoonlijk: C1.1 - C1.2 - B1.3 - B1.5
  2. Pedagogisch:
  3. Didactisch:
  4. Organisatorisch: B4.1 - B4.2 - C4.4 - B4.5
  5. Samenwerking met collega's: B5.2 - C5.3
  6. Samenwerking met omgeving: C6.1 - C6.2
  7. Reflectie en ontwikkeling: C7.1 - C7.2 - C7.3

bs5 bs5 bs5 bs5


Handleiding Linux File Server


Binnen de vakdidactische opdracht worden de (onderwijskundige) beroepsmodule en de (technische) vakmodule(s) met elkaar geïntegreerd. Dit gebeurt doordat vanuit de vakinhoud een bijpassend onderwerp/onderdeel wordt gekozen die wordt gekoppeld aan de inhoud van de beroepsmodule.

Deze vakdidactische opdracht is te vinden bij het onderdeel "Productevaluatie"

bs5

Netwerken 1

Tijdens het eerste jaar is er een begin gemaakt met Cisko trainingen. Tijdens periode één heb ik de module ITN (Introducing To Networks) en tijdens periode twee RSE ( Routing and Switsching Essentials) van Cisco Network Academy gevolgd. Beide periodes zijn afgelsoten met een theretische toets en een practicum. Moest er tijdens periode één nog een vaste topology geconfigureerd worden, in periode twee kregen wij een opdracht waarvan wij vervolgens zelf de topology moesten ontwerpen en configureren. Dit laatste staat hieronder afgebeeld.


Competentieontwikkeling
Met het voltooien van deze module heb ik mij (verder) ontwikkeld in de volgende competenties.
  1. Interpersoonlijk: C1.1 - C1.2 - B1.3 - C1.4 - B1.5 - C1.8 - C1.9 - C1.10
  2. Pedagogisch: C2.2 - B2.3 - B2.5 - B2.10 - C2.12 - C2.13
  3. Didactisch: C3.1 - B3.2 - B3.5 - B3.6 - C3.7 - C3.8 - B3.9 - B3.10 - C3.11 - B3.15 - B3.17 - C3.20 - B3.21
  4. Organisatorisch: C4.1 - C4.3 - C4.4 - B4.5 - B4.6
  5. Samenwerking met collega's:
  6. Samenwerking met omgeving:
  7. Reflectie en ontwikkeling: C7.4 - C7.7 - C7.8 - C7.10

Binnen de vakdidactische opdracht worden de (onderwijskundige) beroepsmodule en de (technische) vakmodule(s) met elkaar geïntegreerd. Dit gebeurt doordat vanuit de vakinhoud een bijpassend onderwerp/onderdeel wordt gekozen die wordt gekoppeld aan de inhoud van de beroepsmodule.

Deze vakdidactische opdracht is te vinden bij het onderdeel "Curriculum Ontwerp"

  •  Als routing protocol kies je voor OSPF (single area). Kies zelf de benodigde netwerken en adresseringsschema’s. Zorg voor connectiviteit (ping) tussen de locaties en de server.
  •  De verbinding met de server, via de ISP, moet met static routing worden opgebouwd. Je mag daarbij ook de ISP router configureren.
  •  Bij iedere locatie bouw je een switched netwerk met minimaal 3 switches per locatie en een aantal pc’s. Configureer de switches zo compleet mogelijk. Denk daarbij aan: VLAN’s, Trunking, Port Security
  •  Op locatie Zwolle moet er via een extra router Inter-VLAN routing (router-on-a-stick) worden toegepast.
  •  Op router R1 wordt NAT gebruikt om de private adressen van de locaties te vertalen naar de publieke adressen richting ISP.
  •  Op alle routers wordt gebruik gemaakt van DHCP om de pc’s van die locatie van adresgegevens te voorzien.
  •  Op router R2 moet een ACL worden aangemaakt om pingverkeer richting R1 te blokkeren terwijl pingverkeer richting server wel mogelijk moet zijn.
  •  Op Router R1 voer je alle benodigde beveiligingssopties uit, wachtwoorden, banner, enz. Op de andere routers en switches hoeft dat niet

bs5
bs5
bs5
bs5
bs5

bs5
bs5

bs5

Orriëntatie

Door het behalen van mijn Pedagogisch Didactisch Diploma heb ik voor deze module vrijstelling ontvangen.

bs5

Presenteren

Door het behalen van mijn Pedagogisch Didactisch Diploma heb ik voor deze module vrijstelling ontvangen. Wel was vanuit de module Hardware Architectuur en besturingssystemen en vakdidactische opdracht gekoppeld. Dit hield in dat ik een presentatie moest geven met stof vanuit het boek. Deze presentatie is hieronder te zien.


Competentieontwikkeling
Met het voltooien van deze module heb ik mij (verder) ontwikkeld in de volgende competenties.

  1. Interpersoonlijk: C1.1 - C1.2 - B1.3
  2. Pedagogisch: C2.2 - B2.3
  3. Didactisch: C3.1 - B3.2 - B3.5 - C3.17 - C3.18 - C3.20 - B3.21
  4. Organisatorisch: B4.5
  5. Samenwerking met collega's:
  6. Samenwerking met omgeving:
  7. Reflectie en ontwikkeling:

bs5

Productevaluatie

De module productevaluatie is als vakdidactische opdracht gekoppeld aan de module, Linux Embedded systems. Deze module bestaat uit twee onderdelen. Theoretische- en praktische opdracht “toetsmatrijs”.


Competentieontwikkeling Theoretische evaluatie

Met het voltooien van deze module heb ik mij (verder) ontwikkeld in de volgende competenties.

  1. Interpersoonlijk: C1.1 - B1.2 - C1.3 - B1.5 - C1.8
  2. Pedagogisch: C2.2 - B2.3
  3. Didactisch: C3.1 - B3.2 - C3.3 - B3.4 - B3.5- B3.6 - B3.10 - B3.15 - C3.17 - C3.18 - C3.20 - C3.21
  4. Organisatorisch: B4.1 - B4.2 - B4.3 - B4.5 - B4.6
  5. Samenwerking met collega's: B5.1 - B5.2 - B5.4 - C5.5 - B5.6 - B5.7
  6. Samenwerking met omgeving: B6.1 - B6.2
  7. Reflectie en ontwikkeling: C7.1 - C7.2 -C7.4 - C7.5 - C7.6 - C7.7 - C7.9

Competentieontwikkeling Praktijk evaluatie

Met het voltooien van deze module heb ik mij (verder) ontwikkeld in de volgende competenties.

  1. Interpersoonlijk: C1.1 - C1.2 - B1.3 - B1.5 - B1.7 - C1.9 - C1.10
  2. Pedagogisch: C2.2 - B2.3
  3. Didactisch: C3.1 - B3.2 - C3.3 - B3.4 - B3.5 - B3.6 - C3.8 - B3.9 - C3.11 - B3.12 - B3.13 - B3.15 - C3.17 - C3.18 - C3.20 - C3.21
  4. Organisatorisch: B4.1 - B4.2 - B4.3 - B4.5 - B4.6
  5. Samenwerking met collega's: C5.3 - B5.4 - C5.5
  6. Samenwerking met omgeving: B6.1 - B6.2
  7. Reflectie en ontwikkeling: C7.1 - C7.2 - C7.4 - C7.6 - C7.9

bs5

Schoolstage A

Door het behalen van mijn Pedagogisch Didactisch Diploma heb ik voor deze module vrijstelling ontvangen. Toch wil ik hier wel even bij stilstaan. Dit onderdeel bestaat namelijk uit de potfolio in wording. Mijn eerste portfolio heb ik in 2012 gemaakt in Prezi. Aangezien ik mijn portfolio nu in een website heb gemaakt is deze niet meer actueel. Hieronder heb ik screenshots toegevoegd van de destijds gemaakte prezi. Daaronder is de beoordeling te zien.


Met de realisatie van mijn portfolio website is de Prezi overbodig en heb ik deze offline gehaald.

Tomorrows Education

Voor deze module (die in duo's gemaakt moest worden) mochten wij van de docent een vervangende opdracht maken omdat de opdracht in de elo niet meer voldeed. Hiervoor heb ik de ZIL die ik tijdens de PDD gemaakt heb in een nieuw jasje gestoken. In zijn orginele vorm was het een Prezi. Tijdens deze opdracht heb ik samen met een studiegenoot deze omgezet naar een website en gemoderniseerd. Deze zogenaamde ZIL Is in het hoofdmenu terug te vinden. De verslaglegging heb ik hieronder toegevoegd. Daaronder is de beoordeling te zien.


Competentieontwikkeling
Met het voltooien van deze module heb ik mij (verder) ontwikkeld in de volgende competenties op C-niveau.

  1. Interpersoonlijk: 1.1 - 1.2 - 1.3 - 1.4 - 1.9 - 1.10
  2. Pedagogisch: 2.2 - 2.3 - 2.4 - 2.5 - 2.11 - 2.12
  3. Didactisch: 3.1 t/m 3.21
  4. Organisatorisch: 4.1 - 4.3 - 4.4 - 4.6
  5. Samenwerking met collega's: 5.1 - 5.2 - 5.3 - 5.4 - 5.6
  6. Samenwerking met omgeving:
  7. Reflectie en ontwikkeling: 7.1 - 7.4 - 7.6 - 7.8

bs5 bs5 bs5
bs5

bs5

Webprogrammeren

Voor de module webprogrammeren zijn wij twee periodes bezig geweest met het bouwen van een dynamische website voor een echte klant! Hiervoor hebben wij een groep van 4 personen gemaakt, waar wij aan dit project hebben gewerkt. Tijdens deze twee periodes maken wij kennis met; html, php, sql en databases. Ons eindverslag en een impressie zie je hieronder.


Competentieontwikkeling
Met het voltooien van deze module heb ik mij (verder) ontwikkeld in de volgende competenties.
  1. Interpersoonlijk: C1.1 - C1.2 - C1.3 - C1.4 - C1.5 - C1.6 - C1.8
  2. Pedagogisch:
  3. Didactisch:
  4. Organisatorisch: C4.1 - C4.2 - C4.4 - C4.5 - C4.6 - C4.8 - C4.9
  5. Samenwerking met collega's: C5.1 - C5.2 - C5.3 - C5.4
  6. Samenwerking met omgeving: C6.1 - C6.2 - C6.7
  7. Reflectie en ontwikkeling: C7.1 - C7.2 - C7.3 - C7.4 - C7.5 - C7.6 - C7.7 - C7.8 - C7.9 - C7.10

bs5

Wero A: Onderzoek Basis

Onderzoek hoort bij de opleiding. Dit is iets waar ik nog duidelijk in moet groeien. Tijdens mijn eerste onderzoek werd dat al snel duidelijk. Ik had niet goed de opdracht bestudeerd en had dus geen literatuuronderzoek maar een normaal onderzoek gedaan. Hieronder heb ik beide geplaatst.


Competentieontwikkeling
Met het voltooien van deze module heb ik mij (verder) ontwikkeld in de volgende competenties op C niveau.
  1. Interpersoonlijk: 1.1 - 1.2 - 1.3 - 1.4 - 1.5 - 1.6 - 1.8 - 1.9 - 1.10
  2. Pedagogisch: 2.1 - 2.4 - 2.6 - 2.7 - 2.8 - 2.9 - 2.10 - 2.11
  3. Didactisch:
  4. Organisatorisch: 4.2 - 4.5
  5. Samenwerking met collega's: 5.1 - 5.2 - 5.3 - 5.4 - 5.5 - 5.6 - 5.7
  6. Samenwerking met omgeving: 6.1 - 6.2 - 6.4
  7. Reflectie en ontwikkeling: 7.1 - 7.2 - 7.3 - 7.4 - 7.5 - 7.6 - 7.8

bs5