Inleiding Feedback

Vanaf 2023: Ook lesevaluatie volgens de ROC Spiegel

Vanaf 2023 heb ik voor het meer inzicht krijgen in feedback geconformeert aan de protocollen van het ROC van Twente en meet ik ook volgens de ROC Spiegel


Lesevaluatie volgens de Roos van Leary

Voor mij is het belangrijk om te meten of ik als docent correct bezig ben. Creëer ik wel een veilige werk- en leefomgeving? Hoe vinden de studenten hoe ik voor de klas sta? Geef ik voldoende uitleg, sta ik open voor dialoog. Vinden ze mij autoritair enzovoort? Om deze vragen objectief te kunnen meten, neem ik elk schooljaar een uitgebreide Roos van leary bij de studenten af.

Timothy Leary (1920-1996) was een bekend psycholoog, wetenschapper en voorstander van drugs zoals LSD ten behoeve van zowel therapeutische als spirituele verrijking. Een bekende uitspraak van Timothy Leary is “turn on, tune in and drop out” die vooral ook veel in de muziek als sample is gebruikt. De roos van Leary is een beproeft communicatiemodel dat geënt is op het typeren van gedrag. Het wordt veel in het onderwijs en management toegepast.

De uitgebreide test die ik gebruik meet niet alleen het gedrag docent ⇄ student, maar ook het gedrag student ⇄ student. De vragenlijst die volkomen anoniem ingevuld wordt is hieronder te vinden.
Behalve via de twee hyperlinks hierboven is hier ook meer over de roos-van-leary te lezen


bs5

Feedback 2024

Door feedback op te halen bij mijn studenten kan ik continu werken aan de verbetering van de kwaliteit van het onderwijs én aan mijn eigen ontwikkeling. Ik ben overtuigd van het belang van feedback van studenten aan docenten door middel van lesevaluaties. Hierdoor;

  •  Kan ik werken aan mijn eigen professionele ontwikkeling
  •  Wordt de kwaliteit van mijn onderwijs verhoogd
  •  De studentbetrokkenheid en -tevredenheid wordt verhoogd
  •  Het is een belangrijk voorbeeld voor de student om te zien hoe een docent op een professionele manier omgaat met feedback, het gesprek hierover aangaat en openstaat om zichzelf te ontwikkelen
Dit nut komt alleen tot zijn recht als een aantal belangrijke elementen (waarin kwantitatieve en kwalitatieve monitoring) wordt geborgd. De lesevaluaties geven mij informatie over wat de studenten van mijn lessen en begeleiding vinden. Het is voor mij belangrijk om te weten wat studenten goed, prettig en leerzaam vinden, zodat ik heel gericht kan werken aan het aanpassen van mijn lessen en begeleiding.

ROC Spiegel 2023

Door feedback op te halen bij mijn studenten kan ik continu werken aan de verbetering van de kwaliteit van het onderwijs én aan mijn eigen ontwikkeling. Ik ben overtuigd van het belang van feedback van studenten aan docenten door middel van lesevaluaties. Hierdoor;

  •  Kan ik werken aan mijn eigen professionele ontwikkeling
  •  Wordt de kwaliteit van mijn onderwijs verhoogd
  •  De studentbetrokkenheid en -tevredenheid wordt verhoogd
  •  Het is een belangrijk voorbeeld voor de student om te zien hoe een docent op een professionele manier omgaat met feedback, het gesprek hierover aangaat en openstaat om zichzelf te ontwikkelen
Dit nut komt alleen tot zijn recht als een aantal belangrijke elementen (waarin kwantitatieve en kwalitatieve monitoring) wordt geborgd. De lesevaluaties geven mij informatie over wat de studenten van mijn lessen en begeleiding vinden. Het is voor mij belangrijk om te weten wat studenten goed, prettig en leerzaam vinden, zodat ik heel gericht kan werken aan het aanpassen van mijn lessen en begeleiding.

Feedback 2022

Roos van Leary

  • School: ROC van Twente
  • Jaar: 2022
  • Klassen: 1e ™ 3e jaars
  • Deelnemers p/klas: 32 / 36 / 25
  • Opleiding: Software Developer

Test informatie



Feedback 2021

Roos van Leary

  • School: ROC van Twente
  • Jaar: 2021
  • Klassen: 1e jaars
  • Deelnemers: 65
  • Opleiding: Software Developer

Test informatie



Feedback 2020

Roos van Leary

  • School: ROC van Twente
  • Jaar: 2020
  • Klassen: 1 jaars
  • Deelnemers: 35
  • Opleiding: Software Developer

Test informatie



Feedback 2019

Roos van Leary

  • School: Deltion College
  • Jaar: 2019
  • Klassen: Fase 1 ™ 3
  • Deelnemers: 30
  • Opleiding: Applicatie- en Mediaontwikkelaar

Test informatie



Feedback 2018

Roos van Leary

  • School: Deltion College
  • Jaar: 2018
  • Klassen: Fase 1 ™ 5
  • Deelnemers: 44
  • Opleiding: Applicatie- en Mediaontwikkelaar

Test informatie