Welkom bij op pagina 2 van het Bachelor deel van mijn portfolio.

Op deze pagina staan de modules voor de afstudeerfase en de minor. Aangezien de verslagen en mijn meesterwerk veel afbeeldingen bevat: kan het even duren voordat de volledige pagina geladen is. Bijzonder trots ben ik op de minor Speciaal onderwijszorg waar ik hele mooie beoordelingen op gekregen heb.
Voor de hele afstudeerfase lag de bewijslast niet meer volgens de SBL-competenties, maar aan de hand van de herijkte bekwaamheidseisen. Voor meer uitleg over de SBL-competenties en de herijkte bekwaamheidseisen verwijs ik naar het portfolio onderdeel bewijslast (tegel Evidence).

Minor - Speciaal onderwijszorg

Voor mijn minor heb ik gekozen voor Speciaal onderwijszorg. De reden hierachter is dat het mij altijd persoonlijk raakt. Elk individu is belangrijk en verdient de aandacht en begeleiding die het verdient, met of zonder rugzakje, welke afkomst of religie ook. Tolerantie en cohesie hierin is zó enorm belangrijk. Als docent is het mijn taak een veilig werk- en leefklimaat te creëren. Meer dan voldoende bewustzijn hierin is voor mij als vanzelfsprekend als ademen. Inclusiviteit in het middelbaar beroepsonderwijs is tegenwoordig de standaard. De pluriformiteit van onze samenleving is nergens anders zo duidelijk dan in het onderwijs.

Met afronding van deze onderwijseenheid op niveau 2 uit het competentieprofiel van de master SEN;

  •  heb ik kennis van en inzicht in vraagstukken rondom gedrag en leren van leerlingen in de school;
  •  heb ik de uitdagingen van het begeleiden van leerlingen met speciale onderwijsbehoeften onderzocht, en kan kan ik dit vertalen naar ondersteuningsbehoeften van leraren en mijzelf;
  •  heb ik kennis van en inzicht in de begeleidingsmogelijkheden van leraren op school;
  •  heb ik in klassensituaties het omgaan met verschillen verkend en onderwijsbehoeften van leerlingen onderzocht en kan ik mijn handelen hierop afstemmen;
  •  ik kan gesprekken voeren met leerlingen, ouders en (externe) professionals om de onderwijsbehoeften van leerlingen in kaart te brengen;
  •  kan ik preventief handelen op het gebied van gedrags- en emotionele problemen van leerlingen.

Deze onderwijseenheid heeft betrekking op;

  •  De student verdiept zich in de wijze waarop scholen voor po, vo, s(b)o, s(v)o, mbo passend onderwijs realiseren en leraren toerusten voor de omgang met leerlingen met speciale onderwijsbehoeften.
  •  De student voert praktijkopdrachten uit op het gebied van het begeleiden van leerlingen met speciale onderwijsbehoeften in de klas, waarbij zal worden ingegaan op de samenwerking vanuit de school met ouders.

Competentieontwikkeling
Met het voltooien van deze module heb ik mij (verder) ontwikkeld in de volgende competenties op C niveau.
  1. Interpersoonlijk: Alle indicatoren
  2. Pedagogisch: Alle indicatoren
  3. Didactisch: 3.12 - 3.13 - 3.14 - 3.15 - 3.19 - 3.20 - 3.21
  4. Organisatorisch: Alle indicatoren
  5. Samenwerking met collega's: Alle indicatoren
  6. Samenwerking met omgeving: 6.1 - 6.2 - 6.3 - 6.4 - 6.5
  7. Reflectie en ontwikkeling: Alle indicatoren

Met afronding van deze onderwijseenheid op niveau 2 uit het competentieprofiel van de maset SEN;

  •  heb ik een positieve attitude ontwikkeld ten aanzien van passend onderwijs en kan ik een professionele houding aannemen ten aanzien van omgaan met verschillen tussen leerlingen;
  •  kan ik in mijn onderwijs rekening houden met de verschillen tussen leerlingen in mijn onderwijspraktijk en hanteer ik alternatieve strategieën;
  •  kan ik reflecteren op mijn eigen handelen en ontwikkelingen met betrekking tot omgaan met verschillen tussen leerlingen in mijn eigen onderwijspraktijk met behulp van zelf ontwikkelde analyse-instrumenten;
  •  weet ik passende interventies uit te voeren ten aanzien van leerlingen met speciale onderwijsbehoeften
  •  kan ik passende werkvormen inzetten met behulp van ICT-toepassingen op het gebied van omgaan met verschillen;
  •  kan ik preventief handelen omtrent gedrags- en emotionele problemen van leerlingen en kan deze toepassen.

Deze onderwijseenheid heeft betrekking op;

  •  De student verzorgt lessen in de stagecontext waarbij de aandacht uitgaat naar het inspelen op de verschillen tussen leerlingen in zijn onderwijspraktijk. De student wordt zich zodoende bewust van zijn persoonlijke opvattingen en visie op passend onderwijs.

Competentieontwikkeling
Met het voltooien van deze module heb ik mij (verder) ontwikkeld in de volgende competenties op C niveau.
  1. Interpersoonlijk: Alle indicatoren
  2. Pedagogisch: Alle indicatoren
  3. Didactisch: Alle indicatoren
  4. Organisatorisch: Alle indicatoren
  5. Samenwerking met collega's: Alle indicatoren
  6. Samenwerking met omgeving: Alle indicatoren
  7. Reflectie en ontwikkeling: Alle indicatoren

Met afronding van deze onderwijseenheid;

  •  heb ik kennis van de begeleiding van (individuele) leerlingen met speciale onderwijsbehoeften binnen de context van de klas;
  •  heb ik kennis van de begeleidingsmogelijkheden van leraren op school;
  •  kan ik gesprekken voeren met leerlingen, ouders en (externe) professionals om de onderwijsbehoeften van leerlingen in kaart te brengen;
  •  kan ik preventief handelen op het gebied van gedrags- en emotionele problemen van leerlingen.

Deze onderwijseenheid heeft betrekking op;

  •  De student bestudeert de theorie rondom de geformuleerde doelstellingen.

Met afronding van deze onderwijseenheid op niveau 2 uit het competentieprofiel van de maset SEN;

  •  heb ik kennis van en inzicht in vraagstukken rondom gedrag en leren van leerlingen in de school;
  •  heb ik de uitdagingen van het begeleiden van leerlingen met speciale onderwijsbehoeften onderzocht, en kan dit vertalen naar ondersteuningsbehoeften van leraren en mijzelf;
  •  heb ik kennis van en inzicht in de begeleidingsmogelijkheden van leraren op school;
  •  heb ik in klassensituaties het omgaan met verschillen verkend en onderwijsbehoeften van leerlingen onderzocht en kan ik mijn handelen hierop afstemmen;
  •  kan ik gesprekken voeren met leerlingen, ouders en (externe) professionals om de onderwijsbehoeften van leerlingen in kaart te brengen;
  •  kan ik preventief handelen op het gebied van gedrags- en emotionele problemen van leerlingen.

Deze onderwijseenheid heeft betrekking op;

  •  De student verdiept zich in de wijze waarop scholen voor po, vo, s(b)o, s(v)o, mbo passend onderwijs realiseren en leraren toerusten voor de omgang met leerlingen met speciale onderwijsbehoeften.
  •  De student voert praktijkopdrachten uit op het gebied van het begeleiden van leerlingen met speciale onderwijsbehoeften in de klas, waarbij zal worden ingegaan op de samenwerking vanuit de school met ouders.

Competentieontwikkeling
Met het voltooien van deze module heb ik mij (verder) ontwikkeld in de volgende competenties op C niveau.
  1. Interpersoonlijk: Alle indicatoren
  2. Pedagogisch: Alle indicatoren
  3. Didactisch: Alle indicatoren
  4. Organisatorisch: Alle indicatoren
  5. Samenwerking met collega's: Alle indicatoren
  6. Samenwerking met omgeving: Alle indicatoren
  7. Reflectie en ontwikkeling: Alle indicatoren

Met afronding van deze onderwijseenheid op niveau 2 uit het competentieprofiel van de maset SEN;

  •  heb ik een positieve attitude ontwikkeld ten aanzien van passend onderwijs en kan de ik een professionele houding aannemen ten aanzien van omgaan met verschillen tussen leerlingen;
  •  kan ik rekening houden met de verschillen tussen leerlingen in mijn eigen onderwijspraktijk;
  •  kan ik reflecteren op mijn eigen handelen en ontwikkelingen met betrekking tot omgaan met verschillen tussen leerlingen in mijn eigen onderwijspraktijk.

Deze onderwijseenheid heeft betrekking op;

  •  De student verzorgt lessen in de stagecontext waarbij de aandacht uitgaat naar het inspelen op de verschillen tussen leerlingen in zijn onderwijspraktijk. De student wordt zich zodoende bewust van zijn persoonlijke opvattingen en visie op passend onderwijs.

Competentieontwikkeling
Met het voltooien van deze module heb ik mij (verder) ontwikkeld in de volgende competenties op C niveau.
  1. Interpersoonlijk: Alle indicatoren
  2. Pedagogisch: Alle indicatoren
  3. Didactisch: 3.2 - 3.3 - 3.5 - 3.12 - 3.13 - 3.14 - 3.15 - 3.17 - 3.18 - 3.19 - 3.20 - 3.21
  4. Organisatorisch: Alle indicatoren
  5. Samenwerking met collega's: Alle indicatoren
  6. Samenwerking met omgeving: 6.1 - 6.2 - 6.3 - 6.4 - 6.5 - 6.6
  7. Reflectie en ontwikkeling: Alle indicatoren

Met afronding van deze onderwijseenheid;

  •  heb ik kennis van de organisatie van speciale onderwijszorg in het po, vo, s(b)o, s(v)o en mbo;
  •  heb ik kennis van de verschillende vormen van speciale onderwijszorg;
  •  heb ik kennis van de ontwikkeling van passend onderwijs in Nederland en kan dit plaatsen in internationaal perspectief;
  •  heb ik kennis van vraagstukken rondom gedrag en leren van leerlingen in de school;

Deze onderwijseenheid heeft betrekking op;

  •  De student bestudeert de theorie rondom de geformuleerde doelstellingen.

Beoordeling: Klasniveau, Stageblok

bs5


Beoordeling: Klasniveau, Theorie

bs5


Beoordeling: Visie ontwikkelen

bs5


Beoordeling: Specialisatie

bs5


Beoordeling: Organisatieniveau, Theorie

bs5

Beoordeling: Passend onderwijs in de praktijk

bs5


Onderwijskundig afstuderen

Met het afronden van deze onderwijseenheid heb ik mij ontwikkeld in de volgende onderdelen:

  •  Bekwaamheid en kwalificatie (bekwaamheidseisen (V)MBO docent) (EN.BO.V1)
  •  De docent draagt er zorg voor dat hij professional is en blijft. (kwalificatiedossier MBO) (EN.BO.M1)
  •  Vakdidactische bekwaamheid (bekwaamheidseisen (V)MBO docent) (EN.BO.V3)

Deze onderwijseenheid heeft betrekking op;

  •  Door middel van (literatuur)onderzoek recente pedagogisch/didactische ontwikkelingen in het vakgebied van het technisch (beroeps)onderwijs te beschrijven.
  •  Op een systematische manier te onderzoeken hoe deze ontwikkelingen in de onderwijspraktijk (kunnen) worden toegepast.
  •  Op basis van een opleidingsvraagstuk systematisch, relationeel, creatief en realistisch een beroepsproduct voor een onderwijscontext te ontwerpen en in het openbaar toe lichten.

Competentieontwikkeling
Met het voltooien van deze module heb ik mij (verder) ontwikkeld in de volgende competentiedomeinen volgens de nieuwe bekwaamheidseisen.

  1. Vakinhoudelijke bekwaamheid
  2. Vakdidactische bekwaamheid
  3. Pedagogische bekwaamheid

bs5

Vaktechnisch afstuderen

Met het afronden van deze onderwijseenheid heb ik mij ontwikkeld in de volgende onderdelen:

  •  Vakinhoudelijke bekwaamheid (bekwaamheidseisen (V)MBO docent) (EN.BO.V2)

Deze onderwijseenheid heeft betrekking op;

  •  Door middel van (literatuur) onderzoek recente vakvakdidactische en / of vakinhoudelijkeontwikkelingen in het vakgebied van het technisch (beroeps)onderwijs te beschrijven.
  •  Op basis van een vakinhoudelijk vraagstuk systematisch, creatief en realistisch een (beroeps)product voor een door de student te bepalen doelgroep en in een workshop/presentatie voor die doelgroep toe te lichten.


Competentieontwikkeling
Met het voltooien van deze module heb ik mij (verder) ontwikkeld in de volgende competentiedomeinen volgens de nieuwe bekwaamheidseisen.

  1. Vakinhoudelijke bekwaamheid
  2. Vakdidactische bekwaamheid
  3. Pedagogische bekwaamheid


PVB - Schoolstage leerjaar 4

Met het afronden van deze onderwijseenheid heb ik mij ontwikkeld in de volgende onderdelen:

  • • Bekwaamheid en kwalificatie (bekwaamheidseisen (V)MBO docent) (EN.BO.V1)
  • • De docent draagt er zorg voor dat hij professional is en blijft. (kwalificatiedossier MBO) (EN.BO.M1)
  • • De docent ontwikkelt een onderwijsprogramma. (kwalificatiedossier MBO) (EN.BO.M2)
  • • Vakinhoudelijke bekwaamheid (bekwaamheidseisen (V)MBO docent) (EN.BO.V2)
  • • De docent voert een onderwijsprogramma uit. (kwalificatiedossier MBO) (EN.BO.M3)
  • • Vakdidactische bekwaamheid (bekwaamheidseisen (V)MBO docent) (EN.BO.V3)
  • • De docent begeleidt de studenten tijdens de leerloopbaan. (kwalificatiedossier MBO) (EN.BO.M4)
  • • Pedagogische bekwaamheid (bekwaamheidseisen (V)MBO docent) (EN.BO.V4)
  • • De docent is actief betrokken bij de beroepspraktijkvorming. (kwalificatiedossier MBO) (EN.BO.M5)
  • • De docent construeert, hanteert en evalueert beoordelingsinstrumenten. (kwalificatiedossier MBO) (EN.BO.M6)

Deze onderwijseenheid heeft betrekking op;

  • • Leerdoelen opgesteld op SBL-niveau C, gebaseerd op zijn nog te ontwikkelen competenties POP;
  • • Het POP uitgevoerd overeenkomstig de gestelde leerdoelen uitgewerkt portfolio;
  • • Een proeve van bekwaamheid uitgevoerd waarin hij complexe docentvaardigheden in de praktijk laat zien;


Competentieontwikkeling
Met het voltooien van deze module heb ik mij (verder) ontwikkeld in de volgende competentiedomeinen volgens de nieuwe bekwaamheidseisen.

  1. Vakinhoudelijke bekwaamheid
  2. Vakdidactische bekwaamheid
  3. Pedagogische bekwaamheid

Het portfolio is deze gehele website waarin mijn ontwikkeling van aankomend docent tot startbekwaam docent is beschreven
Het originele portfolio-website (Afbeeldingen hieronder) dateert van 2019. Nu kort voor 2023 heb ik de hele website gemordeniseerd volgens de laatste technieken.

bs5