Inleiding PDD
In 2011 ben ik begonnen aan de cursus PDD. Nou ja cursus! Gezien het tempo en wat ik ervoor heb moeten doen kan je rustig zeggen dat het een opleiding was. Maar gezien de duur, mag het geen opleiding heten. Voor deze opleiding wilde ik weten wie ik was en wat mijn ontwikkeling zou zijn. Hiervoor heb ik verschillende persoonlijke testen gemaakt om mij dit inzicht te geven. Deze testen kan je hieronder vinden. Ik ben in het voorjaar van 2012 geslaagd voor deze opleiding. het diploma kan je vinden bij de sectie "diploma's".
Een gebalanceerde persoonlijkheid. Kernwoorden: attent, tolerant, aardig. Over het algemeen lijk je iemand te zijn die zowel op komt voor zijn of haar eigen belang, als dat van anderen. Waarschijnlijk heb je geen moeite om anderen te helpen met het bereiken van hun doelen. Daarnaast heb je over het algemeen ook oog voor je eigen doelstellingen. Je bent een goede teamspeler. Weet wat je wilt en kan goed omgaan met voor- en tegenspoed.
![bs5](../assets/img/pdd/uitslag_comp_test.jpg)
![bs5](../assets/img/pdd/kolb.png)
Leerstijltest van Kolb: De Beslisser:
Als het gaat om een probleem op te lossen waar één juiste oplossing voor gezocht moet worden, ben je bij de beslisser aan het goede adres. Hij richt zich dan ook graag op deze probleemoplossingen. Daarnaast richt een beslisser zich ook graag op de technologische toepassing van begrippen, modellen en theorieën. Hierbij gaat de beslisser doelgericht en planmatig te werk. Optimale leeromgeving:
- In staat zijn zelfstandig praktische conclusies te trekken
- Er dient een duidelijke rode draad in de leerstof aanwezig te zijn
- Er moet een relatie zijn tussen theorie en praktijk
- Er dient de beschikking te zijn over technieken en aanwijzingen die helpen om het probleem zelf op te lossen
- In staat zijn om zelf bedachte oplossingen uit te proberen
- Onder begeleiding van deskundige begeleiders
Leerstijltest van Kolb: De Doener:
Het woord doener zegt het al. Het gaat om het ‘doen’. Een doener werkt doelgericht, is een sociaal persoon en wil tastbare resultaten halen. De doener is graag betrokken bij het hele proces en werkt graag volgens een goede planning. Kennis en informatie van anderen zijn belangrijker dan eigen analytische capaciteiten. Een doener past zich verder snel aan de omgeving en de daarbinnnen aanwezige specifieke en concrete situaties. Optimale leeromgeving:
- Humor, plezier en ontspanning op de leer- of werkplek
- Terugkoppeling op eigen acties
- Contact met anderen en de sfeer zijn erg belangrijk
- Vrij zijn om snel te reageren
- Verschillende werkvormen tot zijn beschikking hebben
- Situaties die uitdagend en spannend zijn en die om keuzes vragen
Leerstijltest van Kolb: De Bezinner:
Een bezinner bezit een groot voorstellingsvermogen en is vooral bezig met concrete ervaringen. Het inbeelden van zaken en fantaseren zijn sterke kanten om een concrete situatie vanuit verschillende perspectieven te bekijken. Vanuit hier legt de bezinner dan de verbanden tussen een aantal observaties. Creativiteit is een kenmerk van de bezinner, waarbij ook de nodige ruimte moet zijn om ideeën te kunnen creëren. Optimale leeromgeving:
- Voldoende mogelijkheden om de overige groepleden te leren kennen
- Tijd en ruimte om gedachten, gevoelens en ervaringen uit te wisselen en te uiten
- In aanraking komen met diverse visies
- De benadering dient als veilig ervaren te worden
- Situaties die uitdagend en spannend zijn en die om keuzes vragen
Leerstijltest van Kolb: De Denker:
Voor een denker ligt de nadruk op de (logische) samenhang tussen zaken. Een denker houdt zich het liefst bezig met het vormen van begrippen. Het maken van theoretische modellen is de kracht van de denker. Voor de denker staan nauwkeurigheid, logica en het denken in zuivere, abstracte begrippen op de eerste plaats. Vanuit de (gemaakte) theoretische modellen probeert de denker richting de werkelijkheid te komen. Optimale leeromgeving:
- Zelfstandig leerstof doornemen en dit binnen zijn eigen denkwereld vorm te geven
- Orde en rust
- De mogelijkheid om achtergrondinformatie te krijgen
- Complexe vraagstukken worden als uitdaging gezien
- Een duidelijk programma en duidelijke (leer)doelen
Uitslag van de test:
![bs5](../assets/img/pdd/kolb2.png)
![bs5](../assets/img/pdd/kolb3.png)
![bs5](../assets/img/pdd/kolb4.png)
![bs5](../assets/img/pdd/kolb5.png)
![bs5](../assets/img/pdd/ennea.png)
Enneagramtype 1 - De Hervormer
Mensen van dit persoonlijkheidstype zijn in essentie op zoek naar het beter maken van dingen, omdat ze vinden dat niets ooit echt goed genoeg is. Dit maakt hen perfectionisten die graag willen hervormen en verbeteren; idealisten die ernaar streven om orde te creëren uit de alomtegenwoordige chaos.
Enen hebben een goed oog voor detail. Ze zijn zich altijd bewust van de gebreken bij zichzelf, anderen en de situaties waarin ze zich bevinden. Dit activeert hun behoefte om te verbeteren, wat goed kan zijn voor alle betrokkenen, maar wat ook belastend kan blijken te zijn voor zowel de Een als degenen aan het ontvangende eind van de hervormingspogingen van de Een.
Het onvermogen van de Een om de perfectie die ze verlangen te bereiken voedt hun schuldgevoelens over tekortgeschoten zijn, en hun beginnende kwaadheid over een onvolmaakte wereld. Enen neigen er echter naar zich schuldig te voelen over hun kwaadheid. Kwaadheid is een "slechte" emotie, en Enen streven er oprecht en met heel hun hart naar om "goed" te zijn. Kwaadheid wordt daarom krachtig uit hun bewustzijn verdrongen, doorbrekend in incidentele vlagen van woede, maar zich gewoonlijk manifesterend in een van de vele minder opvallende variaties—ongeduld, frustratie, ergernis en veroordelende kritiek. Om deze reden kunnen Enen soms moeilijk om mee samen te leven zijn, maar ze zijn daarentegen ook geneigd om loyale, verantwoordelijke en capabele partners en vrienden te zijn.
Enen zijn serieuze mensen; ze zijn over het algemeen bijzonder principieel, competent en compromisloos. Ze houden zich aan de regels en verwachten van anderen dat die dat ook doen. Omdat ze zo diep in hun overtuigingen geloven, zijn ze vaak uitstekende leiders, die degenen die hen volgen kunnen inspireren met hun eigen visioen van uitmuntendheid. In de voorhoede van hervormingsbewegingen bevinden zich vaak Enen.
Enen zijn vaak gedreven en ambitieus, en zijn soms workaholics. Maar wat hun beroepsmatige betrokkenheid ook is, ze zijn absoluut actieve, praktische mensen die dingen gedaan krijgen. Ze zijn geboren organisatoren, mensen die lijsten maken en alles op de lijst ook afmaken, de laatste die het kantoor verlaat, de eerste om terug te keren, nijver, betrouwbaar, oprecht en plichtsgetrouw.
Hun gestage najagen van het ideaal kan maken dat Enen gespannen mensen zijn, die het moeilijk vinden om te ontspannen, en die zich onnodig veel van de onschadelijke genoegens van het leven ontzeggen. Ze neigen ernaar om emotioneel geremd te zijn en niet op hun gemak met het uiten van tedere gevoelens; in het algemeen zien ze gevoelsmatigheid als een teken van zwakte en gebrek aan beheersing. Ze zijn zelden spontaan. Ze hebben echter diverse interesses en talenten; ze zijn zelfstandig en hebben zelden niets meer te doen.
Enen zijn vaak intelligent en onafhankelijk, en kunnen zich gemakkelijk aanzien voor Vijven, maar anders dan Vijven, zijn Enen op de eerste plaats mensen van actie, niet van denken. Enen zijn geneigd zich zorgen te maken en zijn gevoelig voor angst, en kunnen soms verkeerd getypeerd worden als Zessen, maar ze zijn bij lange na niet zo geneigd zich ergens bij aan te sluiten zoals Zessen, en hun normen komen niet tot stand door het zoeken van consensus in een groep. Ten slotte kan het gestaag najagen van perfectie zijn tol eisen en leiden tot depressie. Op zulke momenten kan een Een verkeerd getypeerd worden als een Vier. Maar Vieren hebben een tendens naar zelftoegeeflijkheid, terwijl Enen zichzelf dingen ontzeggen. Vieren zijn emotioneel expressief; Enen zijn emotioneel geremd.
Enneagramtype 2 - De Helper
Mensen van dit persoonlijkheidstype hebben in essentie het gevoel dat ze waardevol zijn voor zover ze behulpzaam zijn voor anderen. Onbaatzuchtig zijn is hun plicht. Geven aan anderen is hun reden van bestaan. Betrokken, sociaal bewust, gewoonlijk extrovert, Tweeën zijn het type mensen dat ieders verjaardag herinnert, en die hun best zullen doen om een collega, echtgenoot of vriend in nood te helpen.
Tweeën zijn warme, emotionele mensen voor wie hun persoonlijke relaties erg belangrijk zijn, daar enorm veel energie in steken, en die verwachten gewaardeerd te worden voor de moeite die ze doen. Ze zijn praktische mensen, die gedijen in zorgberoepen, en die weten hoe je een huis comfortabel en gezellig maakt. Het helpen van anderen geeft Tweeën een goed gevoel over zichzelf; nodig zijn geeft ze het gevoel belangrijk te zijn; onbaatzuchtig zijn geeft ze het gevoel deugdzaam te zijn. Een groot deel van het zelfbeeld van Tweeën draait om deze kwesties, en een bedreiging van dat zelfbeeld wordt nauwelijks getolereerd. Tweeën zijn diep overtuigd van hun onbaatzuchtigheid, en het is waar dat ze vaak oprecht behulpzaam zijn en zich om anderen bekommeren. Het is echter evenzeer waar dat Tweeën waardering nodig hebben; ze hebben het nodig om nodig te zijn. Hun liefde is niet helemaal zonder bijbedoelingen.
Tweeën ontwikkelen vaak een gevoel van gerechtigd zijn bij de mensen die het dichtst bij hen zijn. Omdat ze hun nek hebben uitgestoken voor anderen, beginnen ze het gevoel te krijgen dat ze recht hebben op dankbaarheid. Ze kunnen opdringerig en veeleisend worden als hun vaak niet erkende emotionele behoeften niet bevredigd worden. Ze kunnen bazig en manipulatief zijn, helemaal het gevoel hebbend dat dit gerechtvaardigd is, omdat ze "dit recht verdiend hebben" en hun intenties goed zijn. De meest duistere kant van de type Twee-fixatie komt tevoorschijn wanneer Tweeën het gevoel beginnen te krijgen dat ze nooit de liefde die ze verdienen voor al hun inspanningen zullen krijgen. In zulke omstandigheden kunnen ze hysterisch worden, irrationeel en zelfs beledigend.
Omdat Tweeën in het algemeen anderen helpen om hun behoeften te bevredigen, kunnen ze vergeten om iets te doen aan die van henzelf. Dit kan leiden tot fysieke burn-out, emotionele uitputting en emotionele wispelturigheid. Tweeën moeten leren dat ze alleen werkelijk anderen van dienst kunnen zijn wanneer ze gezond, gebalanceerd en in zichzelf gecenterd zijn.
Tweeën kunnen zichzelf verkeerd typeren als ze niet in een duidelijke hulprol zitten in hun beroepsmatige leven; ze zouden de mate van hun betrokkenheid met het assisteren van anderen niet in kunnen zien. Dit is in het bijzonder waar bij mannelijke Tweeën, die niet dezelfde sociale beloningen voor helpen hebben ontvangen als vrouwelijke Tweeën ontvangen. Mannelijke Tweeën worden vaak aangezien voor Enen of Drieën, de vleugels van type Twee. Vrouwen van alle typen zijn geneigd zich te herkennen in de dynamiek van type Twee in hun persoonlijkheid, omdat zulke kwaliteiten sociaal beloond zijn geweest. Vrouwelijke Negens bijvoorbeeld, lopen in het bijzonder het gevaar om verkeerd te typeren als Tweeën, vooral als ze moeders zijn van kleine kinderen. Maar Negens zijn geneigd zichzelf weg te cijferen en nederig te zijn; Tweeën zijn trots en hebben een sterk gevoel van eigenwaarde.
Enneagramtype 3 - De Presteerder
Mensen van dit persoonlijkheidstype hebben het nodig om bevestigd te worden om zich waardevol te voelen; ze jagen succes na en willen bewonderd worden. Ze werken vaak hard, zijn competitief en sterk gefocust in het najagen van hun doelen, of hun doel nu is om de meest succesvolle verkoper in het bedrijf te zijn of de meest "sexy" vrouw in hun sociale kring. Ze hebben zich vaak opgewerkt en vinden gewoonlijk het een of ander gebied waarin ze kunnen uitblinken om zo de externe goedkeuring te vinden die ze zo wanhopig nodig hebben. Drieën zijn sociaal competent, vaak extravert en soms charismatisch. Ze weten hoe ze zichzelf moeten presenteren, hebben zelfvertrouwen en zijn praktisch en gedreven. Drieën hebben veel energie en lijken vaak een soort levenslust te belichamen die anderen aanstekelijk vinden. Ze zijn goede netwerkers die weten hoe ze moeten stijgen in rang. Maar hoewel Drieën geneigd zijn om succes te hebben op wat voor gebied ze ook hun energieën focussen, zijn ze vaak heimelijk bang om verliezers te zijn of te worden.
Drieën kunnen intimiteit soms moeilijk vinden. Hun behoefte om bevestigd te worden om hun imago verbergt een diep gevoel van schaamte over wie ze werkelijk zijn, een schaamte waarvan ze onbewust bang zijn dat die zal worden ontmaskerd als de ander te dichtbij komt. Drieën zijn vaak gul en innemend, maar het is moeilijk om ze echt te kennen. Wanneer ze emotioneel ongezond zijn, kan hun narcisme een lelijke wending nemen, en kunnen ze koelbloedig en meedogenloos worden in het najagen van hun doelen.
Omdat het centraal staat in de type Drie-fixatie om externe bevestiging nodig te hebben, proberen Drieën vaak, bewust of onbewust, het beeld van succes te belichamen dat door hun cultuur gepromoot wordt. Drieën raken in de problemen wanneer ze werkelijk geluk, dat afhankelijk is van innerlijke staten, verwarren met het beeld van geluk dat de gemeenschap gepromoot heeft. Als een Drie een "goede" baan heeft, en een "aantrekkelijke" partner, zou ze bereid kunnen zijn, door zelfbedrog dat ook zelfverraad is, om haar innerlijke impulsen te negeren die haar vertellen dat nog haar baan, nog haar partner haar diepere behoeften vervullen. Zelfs de meest "succesvolle" Drieën, die in het algemeen tamelijk gelukkig lijken te zijn, verbergen vaak een diep gevoel van zinloosheid. Het bereiken van een beeld bevredigt nooit echt.
Drieën kunnen zichzelf soms verkeerd typeren wanneer ze de meer oppervlakkige trekken van hun persoonlijkheid ten onrechte zien als indicatoren van hun type. Zo zou een intellectuele Drie zich bijvoorbeeld verkeerd kunnen typeren als een Vijf; een Drie toegewijd aan haar rol als een moeder zou kunnen denken dat ze een Twee is; een Drie in een leiderschapspositie zou verkeerd getypeerd kunnen worden als een Acht, enzovoort. Wat de manifestatie echter ook is, de kern van de type Drie-fixatie is de diepe behoefte voor externe bevestiging.
Ze zeggen vaak dat één beeld meer zegt dan duizend woorden. Daniel Ofman heeft bij zijn theorie een video gemaakt die zeer de moeite waard is om te bekijken. deze is hieronder te bekijken.
Met behulp van de kernkwadrant methode van Daniel Ofman kan je op eenvoudige en snelle wijze bepalen wat jouw kernkwaliteiten, uitdagingen, valkuilen en allergiën zijn. Beantwoord simpelweg 4 simpele vragen.
![bs5](../assets/img/pdd/kernkwadrant.png)
ddddd
Om er achter te komen hoe leerlingen mij beoordelen heb ik tijdens de PDD, twee Quickscans gemaakt. Eentje aan het begin van de opleiding en eentje aan het einde. Dit heb in de daaropvolgende jaren niet meer gedaan. Ik ben toen overgestapt op de 360° feedback. De bovenste afbeelding is de eerste scan, daaronder de tweede. Voor uitgebreide analyse, kan de download knop(pen) gebruikt worden.
![bs5](../assets/img/pdd/quickscan1.png)
![bs5](../assets/img/pdd/quickscan2.png)
ABC Formulieren
Tijdens de opleiding heb ik enkele keren bezoek gehad van een docent van Hoge school Windesheim. Daar zijn beoordelingen uitgekomen die op deze pagina te vinden zijn.
Leerwerkplan
Om adequaat aan mijn competenties te kunnen werken heb ik een leerwerkplan gemaakt. Deze heb ik S.M.A.R.T omschreven en heb deze leerwerkvragen volgens de S.T.A.R.R methode uitgewerkt. Voor de reflecties heb ik zoveel mogelijk het model van Korthagen gevolgd.
Les aan de groep
Met het voltooien van deze opdracht heb ik mij (verder) ontwikkeld in de volgende competenties.
- Interpersoonlijk: 1.1 - 1.2 - 1.3 - 1.4 - 1.6
- Pedagogisch: 2.1 - 2.2 - 2.4 - 2.5 - 2.6
- Didactisch: 3.1 - 3.2 - 3.3 - 3.4 - 3.5 - 3.7 - 3.8 - 3.9 - 3.15 - 3.19 - 3.21
- Organisatorisch: 4.1 - 4.3 - 4.4
- Samenwerking met collega's: 5.2 - 5.4
- Samenwerking met omgeving:
- Reflectie en ontwikkeling: 7.2 - 7.3 - 7.9
![bs5](../assets/img/pdd/Les_aan_de_groep/abc_uitleg_schema.jpg)
Voor deze les heb ik een PowerPoint presentatie gemaakt. Deze is hieronder als video gepubliceerd.
De video die in de presentatie vermeld wordt, is hieronder gepubliceerd.
![bs5](../assets/img/pdd/Les_aan_de_groep/Reflectie/reflectie1.png)
![bs5](../assets/img/pdd/Les_aan_de_groep/Reflectie/reflectie2.png)
Workshop
Een van de opdrachten was het geven van een workshop. Deze opdracht bestond uit meerdere onderdelen; 1- Het lezen van een boek met educatieve relevantie. 2- Het schrijven van een recensie. 3- Het geven van een workshop.
![bs5](../assets/img/pdd/pdd_workshop_01.png)
Het boek welke ik gekozen heb als basis voor deze workshop is: De hel, dat is de ander (Het Verschil In Denken Van Moslims En Niet Moslims), van Bart Brandsma. Na het lezen van dit boek heb ik volgende recentie geschreven.
![bs5](../assets/img/pdd/pdd_workshop_02.png)
![bs5](../assets/img/pdd/pdd_workshop_03.png)
![bs5](../assets/img/pdd/pdd_workshop_04.png)
![bs5](../assets/img/pdd/pdd_workshop_05.png)
![bs5](../assets/img/pdd/pdd_workshop_06.png)
![bs5](../assets/img/pdd/pdd_workshop_07.png)
![bs5](../assets/img/pdd/pdd_workshop_08.png)
![bs5](../assets/img/pdd/pdd_workshop_09.png)
![bs5](../assets/img/pdd/pdd_workshop_10.png)
![bs5](../assets/img/pdd/pdd_workshop_11.png)
![bs5](../assets/img/pdd/pdd_workshop_12.png)
![bs5](../assets/img/pdd/pdd_workshop_13.png)
![bs5](../assets/img/pdd/pdd_workshop_14.png)
![bs5](../assets/img/pdd/pdd_workshop_15.png)
ZIL
Voor het onderdeel, "curriculumontwerp" kregen wij de opdracht om een zelf instruerende leereenheid (ZIL) te ontwerpen en te maken. Dit project hebben wij in duo's uitgevoerd en is in ons geval een beetje uit de hand gelopen. Het onderwerp van onze ZIL is, “het maken van een digitaal portfolio”. Je zult begrijpen dit is niet in één les te realiseren is. Wij hebben berekend dat het ongeveer 10 tot 15 uur duurt om de hele opdracht te maken. De ZIL is te groot om het op dit moment als download aan te bieden. Hij kan natuurlijk wel besteld worden. Gebruik hiervoor het contactformulier. Het is wel de bedoeling het in de toekomst als download hier aan te bieden. Om toch een beeld te schetsen van deze ZIL heb ik op deze pagina diverse screenshots geplaatst. Tevens is de beoordeling en reflectie hier ook te vinden. De ZIL is volledig in flash geschreven en is compatable met zowel Windows als OS-X.
Tijdens de bachelor heb ik deze zil in een compleet nieuw jasje gestoken. Deze nieuwe versie is te bereiken via het Hoofdmenu >> Portfolio
![bs5](../assets/img/pdd/pdd_zil_01.png)
![bs5](../assets/img/pdd/pdd_zil_02.png)
![bs5](../assets/img/pdd/pdd_zil_03.png)
![bs5](../assets/img/pdd/pdd_zil_04.png)
![bs5](../assets/img/pdd/pdd_zil_05.png)
![bs5](../assets/img/pdd/pdd_zil_06.png)
Bijlagen
Ik heb twee maal een les van mij opgenomen om te kijken hoe mijn ontwikkeling is. de eerste aan het begin van de opleiding. De tweede op tweederde.
Ik wilde graag feedback van de leerlingen. Ik heb een enquête gehouden die ik in een roos van Leary verwerkt heb.
![bs5](../assets/img/pdd/pdd_bijlage_01.png)
![bs5](../assets/img/pdd/pdd_bijlage_02.png)
![bs5](../assets/img/pdd/pdd_bijlage_03.png)
![bs5](../assets/img/pdd/pdd_bijlage_04.png)
Bibliografie
Tijdens de opleiding PDD, heb ik onderstaande Digitale literatuur gelezen/geraadpleegd:
- ? (2002-2011). Geschiedenis van de zeefdruk. Opgeroepen op December 2011, van Geschiedenis van de zeefdruk: http://www.zeefdruk.mysites.nl/
- Faalangst. (2011). Opgeroepen op oktober 15, 2011, van Faalangst: http://faalangst.simpsite.nl/Do-and-donts-docent
- A.Alssema. (?). Marktplaatsmbo/bronnen. Opgeroepen op 2011-2012, van Marktplaatsmbo: http://www.marktplaatsmbo.nl/bronnen/details/24,3352/het-maken-van-een-reflectieverslag
- Bekkers, B. (2011). Bram. Opgeroepen op 2011, van Bram.nl: http://www.brambomb.nl/?page_id=876
- Berkers, E. (2003-2012). Enneagram. Opgehaald van eclecticenergies.com: http://www.eclecticenergies.com/nederlands/enneagram/test.php
- Breiner.nl. (2006, september 1). Namen onthouden. Opgeroepen op januari 26, 2012, van Breiner.nl: http://breiner.nl/?page=theorie&artiekel=126
- Connect. (?). Opgeroepen op 2012, van Connectbegeleiding: http://www.connectbegeleiding.nl/tips_bij_het_handhaven_van_orde_in_de_klas.pdf
- Covey, S. R. (2010). De zeven eigenschappen van effectief leiderschap. amsterdam: Business contact.
- DamhuisElshoutVerschure. (2012). Kolb leerstijl. Opgeroepen op 2011-2012, van damhuiselshoutverschure.nl: http://www.damhuiselshoutverschure.nl/tests/kolb_leerstijl.pl
- Delft, T. U. (2012). Studentenportal. Opgeroepen op februari 2012, van tudelft.nl: http://www.tudelft.nl/live/pagina.jsp?id=3a536334-1003-4e51-941e-5ea2ad54a986&lang=nl
- Iedereen. (2001-2012, januari 15). wikpedia. Opgeroepen op 2011-2012, van Wikipedia De vrije encyclopedie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Hoofdpagina
- Graaf, J. d. (?). de praktijk in de klas. Opgeroepen op februari 2012, van duizendjaarvoordeklas.nl: http://www.duizendjaarvoordeklas.nl/profielvervolg.aspx?leraarprofielid=35&hoofdstukid=4<
- Kenniscentrum Zorg, W. e. (2011). Calibris. Opgeroepen op juli 2011, van Calibris & Stagiar: www.calibris.nl
- Kennisdelen. (2012). doceervorm. Opgeroepen op februari 2012, van Kennisdelen.eu: http://www.kennisdelen.eu/hoe-gebruik-je-de-doceervorm/
- M.Eerkens. (2009). Opvoedadvies. Opgeroepen op februari 2012, van Opvoedadvies: http://www.opvoedadvies.nl/concentratie.htm
- M.A.Nieuwenhuis. (2006). 123management. Opgeroepen op 2011-2012, van 123management: http://123management.eu/0/070_methode/a720_methode_06_doelen.html
- Malmberg. (2011). Lesideeën. Opgeroepen op februari 2012, van Onderwijsvanmorgen.nl: http://www.onderwijsvanmorgen.nl/de-ideale-les/
- Noordegraaf, M. (2007, januari 15). Train de Trainer. Opgeroepen op januari 25, 2012, van Leerprocessen: http://leerprocessen.blogspot.com/2007/01/namen-onthouden-voor-dummies.html
- Ofman, D. (2010). Corequality. Opgeroepen op 2011-2012, van nederland.corequality-education.com: http://nederland.corequality-education.com
- Onderwijskracht online. (2004). plenty onderwijskracht online. Opgeroepen op oktober 16, 2011, van plenty onderwijskracht online: http://www.plenty-online.nl/voorbeeldagressie.html
- organisatieadvies, B. (2011). Beuk. Opgeroepen op 2011, van Beuk.nl: http://www.beuk.nl/
- Ritsema, B. (2003, oktober 17). Moderne manieren volgens Beatrijs Ritsema. Opgeroepen op januari 26, 2012, van Beatrijs: http://www.beatrijs.com/moeite-met-namen-onthouden
- S.Engelen, E. &. (2000-2011). 123test. Opgeroepen op juli-september 2011, van 123test.nl: www.123test.nl
- Schagen, J. v. (2010, juli 06). Sprout. Opgeroepen op 01 26, 2012, van Sprout: http://www.sprout.nl/68/9360/mijn-bedrijf/6-tips-om-namen-te-onthouden.html
- Spiekbriefje voor docenten. (sd). Opgeroepen op oktober 16, 2011, van Spiekbriefje voor docenten: https://docs.google.com/viewer?url=http%3A%2F%2Fwww.plenty-online.nl%2FPDF%2Fspiekbriefje.pdf
- Thesis. (2005-2012). thesis/kolb. Opgeroepen op 2011-2012, van thesis.nl: http://www.thesis.nl/index.php?option=com_db8kolb&Itemid=42
- Tigchelaar, M. (2010, april 28). Namen onthouden. Opgeroepen op januari 26, 2012, van Studenten.net: http://www.studenten.net/studieleven/studeertips/12869/column_namen_onthouden
Tijdens de opleiding PDD, heb ik onderstaande boeken gelezen/geraadpleegd:
- Competentie overzicht, L.Stam, Fontys Zwolle, (2006).
- De hel dat is de ander, Bart Brandsma. Veen Magazines, (2007), ISBN 978 90 857 1032 5.
- Grafische Vormgeving, H.Vleems, N.Grapperhaus, W.Schotanus, S.Saarloos, M.de Weerdt, H.de Heer, M.van Wil, Nijgh Versluys, (2007), ISBN 978 90 425 0418 9.
- Handboek voor leraren, Walter Geerts & René van Kralingen, uitgeverij Coutinho, (2011), ISBN 978 90 469 0250 9.
- Het onderwijsleerproces, Mart Gijsen, PTH Windesheim, (2010).
- Pop MBO, R.Heyer, G.den Heeten, Sdu Uitgevers, (2005), ISBN 90 395 2307 X.
- Sociaal onhandig, L. van der Veen-Mulders, M.Serra, R.B.Minderaa, B.J.van den Hoofdakker, Koninklijke van Gorcum, (2005), ISBN 90 232 3495 2.
- Sociaal Pedagogische Hulpverlening (reader), S.Beck, Saxion Hogescholen, (2008).