Cursus - Wat wil ik leren? - Opdracht 6


Opdracht 6

De leerstijlen van Kolb

Een leerstijl is de manier waarop iemand leert. Iedereen pakt een leertaak op zijn eigen manier aan. De een begint met denken, de ander met doen.

Een leerstijl is de manier waarop iemand gewend is de leertaak aan te pakken.

Vergelijk het met de gebruiksaanwijzing van een nieuw apparaat. De een leest eerst de gebruiksaanwijzing van begin tot eind door. De ander leest alleen het begin. Weer een ander haalt de tekst niet eens uit de verpakking. Hij gaat aan de slag en ziet wel waar het schip strandt. Uiteindelijk zal het ze allemaal best lukken om het apparaat aan de praat te krijgen. Zo is het ook met leren; iedereen heeft zijn eigen leerstijl.

De Amerikaanse psycholoog Kolb heeft onderzoek gedaan naar leerstijlen. Hij kwam uiteindelijk uit op vier verschillende leerstijlen die corresponderen met vier leerfasen:
1. Mensen leren door te doen of te ervaren, doeners.
2. Mensen leren door waar te nemen en te overdenken, dromers.
3. Mensen leren door analyse en denken, denkers.
4. Mensen leren door actief te experimenteren, beslissers.

  bron plaatje: www.ikleerinbeelden.nl


Kolb stelt dat mensen een voorkeurstijl hebben, waarmee ze het liefst beginnen en waaraan ze de meeste tijd besteden. Maar het is belangrijk alle fasen van het leerproces te doorlopen, omdat ze essentieel zijn voor effectief leren. Kolb pleit er daarom voor dat je extra aandacht besteedt aan de leeractiviteiten waarin je je minder goed thuis voelt.

Overzicht van de leerstijlen:
De doener
De kracht van de doener ligt in het doen en ervaren. Hij wil aanpakken; is overal voor in en houdt van nieuwe dingen uitproberen. De doener wordt graag in het diepe gegooid, hij is doelgericht en leert door praktisch bezig zijn en actief experimenteren.
Lees hier meer over de doener.

De dromer
De kracht van de dromer ligt in het observeren en ervaren. Hij kan snel verbanden leggen, heeft een grote verbeeldingskracht en fantasie. Hierdoor is hij goed in concrete situaties vanuit verschillende invalshoeken bekijken.
Lees hier meer over de dromer.

De denker
De kracht van de denker ligt in het denken en observeren. De denker houdt van logica en redeneren en is goed in analyseren. Hij stelt graag onderzoekende vragen om de logische samenhang tussen zaken te achterhalen.
Lees hier meer over de denker.

De beslisser
De kracht van de beslisser ligt in het denken en doen, durft besluiten te nemen. Hij werkt graag volgens een plan zodat hij stap voor stap tot het juiste resultaat kan komen. Hij koppelt graag de theorie aan de praktijk. Hij gaat doelgericht en planmatig te werk en zet ideeën om in daden.
Lees hier meer over de beslisser.

Voorbeeld
Stel: je koopt een nieuw merk mobiel dat je nog niet kent; je leert hem te bedienen door:
• ervaren: uitproberen hoe en of het werkt, allerlei knoppen indrukken
• observeren: kijken wat er gebeurt
• denken: is dit wat ik wil of moet ik het anders aanpakken
• doen: de telefoon kunnen bedienen



Meestal worden de leerfasen in deze volgorde doorlopen. Gaat het anders, of wordt er een fase versneld, dan daalt het leerrendement. Dat is te begrijpen: ervaring wint aan waarde als je erover nadenkt, inzichten worden pas echt bruikbaar als je ze uitprobeert en toetst.

Iedereen heeft een eigen unieke leerstijl, vaak een combinatie van leerstijlen. Als je alle vier de leerstijlen beheerst, ben je een all-rounder. Tegenwoordig, o.a. door de opkomst van het Nieuwe Leren, wordt het ontwikkelen van alle vier de leerstijlen aangemoedigd.

Op school
Gelukkig krijgen leerlingen steeds vaker les in de stijl die bij hen past. Toch is school vooral gericht op de denker, de nadruk ligt op het leren hoe dingen samenhangen en hoe je ze in een theoretisch kader kunt zien. Aan de andere leerstijlen: experimenteren en ervaren wordt meestal minder aandacht besteed.

Als je jarenlang volgens één bepaalde leerstijl moet leren kan je eigen leerstijl veranderen. Daarom hebben veel leerkrachten en afgestudeerde mensen een overdenkende en theoretiserende leerstijl.

Iedere leerling heeft zijn eigen leerstijl of combinatie van leerstijlen. Iedere leerstijl heeft zijn eigen bijzondere kenmerken.


Doe een Kolbtest:

Je kunt verschillende online tests uitvoeren. Voer minimaal één van onderstaande tests uit om je eigen leerstijl te bepalen:

http://www.thesis.nl/testen/test/kolb-test
https://www.123test.nl/leerstijl/
http://www.damhuiselshoutverschure.nl/tests/kolb_leerstijl.pl

Nadat je deze test gemaakt hebt beantwoord je de volgende vragen.
    a) Wat is jouw uitslag?
    b) Wat houdt deze uitslag in?
    c) Klopt deze uitslag als je kijkt hoe je nu leert?
    d) Waarom wel/niet? Geef een voorbeeld waaruit blijkt dat deze leerstijl wel/niet bij je past:

Jouw werk opslaan
De uitslag, één of meerdere grafieken en je antwoorden op de vragen sla je op als "Opdracht 6 Kolbtest" in de map "Opdrachten".